October 03, 2009

: Doa anak kecil :

Terngiang-ngiang titah sultan, "kan doa kanak2 kecil itu makbul,kerana mereka berdoa dlm keadaan meraka masih dlm fitrah yg suci.."

"setiap anak yg dilahirkan adalah seperti lembaran putih, yg mewarnainya adalah ibubapanya..yg menjadikannya majusi,kristian atau islam."

Terketuk kotak ingatan beberapa tahun yg lalu..aku di besarkan dalam keadaan itu..sebuah suasana yang sangat naif dan suci.Tiada perkataan buruk, tiada ucapan nista dan sia-sia..dan aku teringat akan sebuah doa.

do you realize..that sometimes when a child look at you with those eyes..it seems like they know more than you realize?

Melalui mata ini memandang keluar jendela dunia..terasa asap kelabu, pekat dan sesak (bad energy)..fitrah kanak2 mcm tu..terasa kan serap semua kejahatan, keburukan dunia..
with just one small offer to God.

"Ya Allah, maafkanlah mereka."


Membesar,memang lembaran putih sudah dialit dengan pelbagai warna..tapi sekurang-kurangnya diri masih ingat akan wujudnya lembaran putih..lapisan pertama yang masih ada dipelusuk Qolbu ini.

Forward back pada zaman ani..*stab*

wahai hati..
tegarkah kamu melihat kanak-kanak itu berpakaian seperti 10 tahun lebih dari usia sebenar mereka? sleeveless, backless, tights, shorts, high heels?? Telinga itu sudah pernah mendengar bermacam-macam swear words..mulut kecil lancar mengikuti tanpa mengetahui maksud..

They're only Five, people??
Parents..what have 'you' done?
Society..what have 'you' done?

Sekurang2nya generasi kita pernah merasai lembaran putih..walaupun kerap dilabel 'tradisional' dan 'kuno' masa kini..
tapi lihatlah apa yg 'moden' masa ni?

O parents..you raise them up for them to be mature and independent.
does that include allowing an opposite sex 'touching' your daughters??
Your son..doing those things??

membesar dalam keadaan itu..kamu sangka akan ada lagikah doa kanak2 yg meminta keampunan bagi setiap remaja,belia dan dewasa yg melakukan dosa? bila mulut kecil itu sudah berani menyumpah pada setiap orang dijumpainya?

Banjir, Jerebu, Tanah susur, Angin Kuat..rolled into one hanya dalam jangka masa satu tahun ni saja.. Negara yang selama ini aman damai daripada semua benda tu..tiba2 berlaku semua ani..kamu tak sedarkah 'kenapa'?

.
.
.


Masa depan apa yg telah kita 'sediakan' untuk mereka?


Masa kini apa yang kamu 'hidup' sekarang?

Bila lenyap suara kecil mendoakan kita dengan tulus ikhlas...


"selamatkah kita?"


- - -

No comments:

Post a Comment